Фактори розміщення машинобудування

Фактори розміщення машинобудування
Наукоємність Більшість сучасних галузей машинобудування в своєму розвитку спираються на науку.

Підприємства технічно складних і найбільш прогресивних галузей (електроніка, радіотехнічна, авіакосмічна, приладобудування тощо) зосереджені в центрах з розвиненою науковою базою (Москва і Підмосков’ї, Санкт-Петербург, Єкатеринбург, Новосибірськ, Красноярськ і т. д.) Але частка таких галузей в машинобудівному комплексі Росії поки дуже низька, вона складає всього 20%. Трудомісткість Виробництво складних і точних машин вимагає великих витрат кваліфікованої праці. Наприклад, для виготовлення ткацького верстата необхідно затратити 1000 годин робочого часу, а авіаційний і ракетний двигун збираються ще довше.

При розміщенні такі галузі орієнтуються на райони з високою концентрацією населення, а особливо важливим фактором є кваліфікація робітників і службовців. Даний фактор визначає розміщення майже кожного четвертого машинобудівного підприємства в країні. Найвищою трудомісткістю відрізняється верстато-та приладобудування. Спеціалізація і кооперування Машини складні технічні пристрої і складаються вони з безлічі деталей, наприклад, в електровозі їх 250 тисяч. Виготовити все на одному заводі неможливо, простіше і дешевше виробляти окремі частини машин на спеціалізованих заводах, а потім здійснювати збірку готових виробів.

Тому створюються взаємопов’язані комплекси підприємств. Вони складаються з головних складальних заводів і заводів-філій, що постачають деталі та обладнання. Такі взаємозв’язки називають кооперированием.

Воно може здійснюватися як між підприємствами однієї галузі, так і з заводами інших галузей. Найбільш вигідно кооперування усередині одного економічного району, це скорочує далекі перевезення і сприяє комплексному розвитку господарства. Але у виробництві складних машин можуть брати участь десятки підприємств, розташованих у різних частинах країни.

Наприклад, у створенні стратегічного атомного підводного човна беруть участь близько 2000 постачальників деталей, вузлів і агрегатів. З них 1300 перебувають на території Росії, а інші за її межами. Занадто вузька спеціалізація може призвести до появи монополістів.

Частка таких підприємств у російському машинобудуванні всього 2%, але вони виробляють майже 1/3 всієї продукції комплексу. Наприклад, тільки одне підприємство випускає швейні машини (Подольськ), верстати для паркетного виробництва (Петрозаводськ), моторолери (Тула), фотоапарати (Санкт-Петербург). Транспортний фактор Широкий розвиток кооперації і необхідність перевезення машин або їх деталей визначають важливість транспортного фактора. Машинобудівні заводи розміщуються на великих транспортних магістралях.

Металоємність Виробництво різного устаткування вимагає багато металу. Тому підприємства, що випускають його, тяжіють до металургійних баз. Найбільші заводи важкого машинобудування розташовані на Уралі (Єкатеринбург) і в Сибіру (Іркутськ, Красноярськ). Орієнтація на споживача Галузі машинобудування, що виробляють малотранспортабельную продукцію (за великої ваги або великих розмірів), розміщуються в районах споживання. До них відносяться сільськогосподарське машинобудування (комбайни та інша техніка), виробництво машин для лісової промисловості, гірниче обладнання та ін

Приблизно 20% підприємств комплексу орієнтоване на споживача. Військово-стратегічний чинник Військово-стретегіческій фактор має значення для заводів, що випускають оборонну продукцію.

При їх розміщенні важливо враховувати інтереси національної безпеки, і вони, як правило, віддалені від державних кордонів. У більшості випадків доступ в такі міста і, тим більше, на підприємства обмежений.

Фактори розміщення машинобудування

Сподобалася стаття? Поділися нею з друзями!




Добавить комментарий