Що таке монополія?

Що таке монополія?
Монополія — ​​тип структури ринку, в якому існує тільки один продавець, контролюючий всю галузь виробництва певного товару, не має близького замінника. Ринок, на якому панує монополія, являє собою повну протилежність конкурентного ринку, де є багато конкурентів, що пропонують для продажу стандартизовані товари. Розрізняють три види монополії. Закрита монополія.

Вона захищена від конкуренції: юридичними обмеженнями, патентним захистом, інститутом авторських прав. Природна монополія — ​​галузь, в якій довгострокові середні витрати досягають мінімуму тільки тоді, коли одна фірма обслуговує весь ринок цілком. З природними монополіями, в основі яких лежить економія на масштабах виробництва, тісно пов’язані монополій, засновані на володінні унікальними природними ресурсами. Відкрита монополія — ​​монополія, при якій одна фірма, принаймні на певний час, є єдиним постачальником продукту, однак не має спеціального захисту від конкуренції.

У подібному становищі нерідко перебувають фірми, які вперше вийшли на ринок з новою продукцією. Подібне розмежування монополій носить досить умовний характер, оскільки деякі фірми можуть належати одночасно до декількох видів монополій. Чиста монополія — ​​це ситуація, коли існує єдиний продавець товару, причому цього товару немає близького замінника в інших галузях.
Чисті монополії в даний час — рідкісне явище.

Найчастіше зустрічаються ринки, на яких конкурують один з одним кілька фірм. Чисті монополії, як правило, можуть існувати тільки при заступництві держави. Причому вони притаманні швидше місцевих ринків, ніж загальнонаціональним. Більш того, поняття чистої монополії є абстракцією.
Мається багато товарів, у яких немає замінників. а) одна фірма і багато покупців, тобто на ринку є єдиний виробник, який реалізує свій товар безлічі дрібних покупців.

Якщо на даному ринку єдиному продавцю протистоїть і єдиний покупець, то такий ринок називають двосторонньої монополією;
в) відсутність свободи входу на ринок (в галузь), тобто існують практично непереборні бар’єри на вході.
Вхідні бар’єри наступні:
правові обмеження: патенти, тарифи і квоти в міжнародній торгівлі;
високі витрати входу — економічні перешкоди. У деяких галузях (наприклад в авіаційній промисловості) початок виробництва може коштувати дуже дорого;
реклама і диференціація продуктів. Рекламна діяльність сприяє формуванню впевненості та поваги покупців стосовно відомим торговим маркам. Диференціація продуктів, або сама по собі, або в поєднанні з розширеною рекламою, здатна підсилювати ринкову владу існуючих виробників і створювати бар’єри входу;
високі транспортні витрати, що сприяють формуванню ізольованих місцевих ринків, в результаті чого єдина в технологічному сенсі галузь може представляти безліч локальних монополістів;
г) фірма-монополіст встановлює ціну на свій товар, а не приймає її як дане, як ринкову реальність;
д) досконала інформованість.

Г. C. Beчкaнoв, Г.. Beчкaнoвa
Інші матеріали по темі.

Що таке монополія?

Сподобалася стаття? Поділися нею з друзями!




Добавить комментарий